Saturday, May 11, 2013

Blommande sakura i Kungsträdgården


Sakuraträd!....körsbärsträden! En fin upplevelse att följa upp sakuran när den börjar slå ut...Sedan 30 april har jag besökt kungsträdgården varje dag för att dokumentera sakuraträd. När sakuran har blommat ut förvandlats Kungsträdgården till den bästa platsen i hela Stockholm....Det är otroligt många människor som kommer för att beskåda blommorna. Jag brukar sitta under sakuran flera timmar varje dag för att fotografera folket som kommer till kungsträdgården. Det är så fantastiskt att barn, unga samt äldre människor vill ha en minne, en bild på den vackra sakuran i Stockholm.... Synd att det är så kort tid!

Det är mitt fjarde år som jag dokumenterar sakuran i Stockholm...Och det är alltid så fin att vara där och fotografera den här platsen. Jag brukar säga att det är början av svenska sommaren.

Sakuran är en månad försenad i Sverige eftersom Sakuran blommade för en månad sedan i Tokyo, fick jag veta genom en bekant...Men klimatet hjälper inte mycket i Sverige.. Därför kommer det försent....Men när solen och värme kommer blommar sakuraträd så snabb... En underbar tid...

Sakuran är Japans nationalblomma, har jag hört

Text och Foto Sofia Sanchez
 
 
 



 
 
 

No comments:

Post a Comment