Sunday, October 21, 2012

Vernissage av utställningen "LAGER AV FÄRG - LAGER AV GRÅTT"

Den 20 oktober var det vernissage för utställningen "Lager av Färg - Lager av Grått" av Sanna Lampainen och Henri Kudjoi i Galleraget vid Alvikstorpet. Utställningen kommer att pågå till 1 november 2012.
Det är den första utställningen för Henri Kudjoi och Sanna Lampainen.
Det är en mycket fin utställning. Vernissagen blev välbesökt.

Av Sofia Sanchez

Sanna Lampainen är arkitekt. Hon har arbetat med husbyggnad, inredning, möbelformgivning och scenografi. Numera arbetar hon på Tensta konsthall.

Ur Sanna Lampainens presentation om hennes konst.
I samtliga målningar strävar jag efter att fånga och uttrycka stämningar, med färg och form. Jag vill vara enkel och direkt i att förmedla en känsla. Det får gärna tolkas expressionistiskt, men jag försöker att undvika att ställa mig i fack, då jag tror på att stundens uttryck och känsla är det som gör det levande.
Inspirationen finner jag i människor jag möter och livets väg i stort (existens).


 



Henri Kudjoi har studerat porträttmåleri på Fridhems Folkhögskola och Tecknings- och målningslinjen vid Folkuniversitet. Han är bosatt i Vaxholm utanför Stockholm. Han har tecknat de senaste tio åren. Han har gjort porträtt på beställning och han vill fortsätta utveckla sin porträtteknik i framtiden.

Ur Henri Kudjois egen beskrivning av hans teckningar ”
Bildskapandet har alltid funnits med som en del av mitt liv, men de senaste åren har inneburit ett ökat intresse då jag bl.a fördjupat mig i porträtteckning.
Jag arbetar huvudsakligen med blyerts, pastellpennor och akvarell.
Motiven hittar jag ofta genom att skisda överallt där hag befinner mig, ute i naturen såväl som i det vardagliga.

I min konst intresserar jag mig för avbildandet i dess olika former. Från den detaljerat verklighetstrogna till det abstrakta och det fantasifulla” 





Öppettider:
ti-fre 11.00-16.00
lö-sö 12.00-16.00
ti även kvällsöppet
17.30-19.30


Adress:
Galleraget
Ekstigen 1
 
 

No comments:

Post a Comment